تبلیغات
سیاوش قمیشی (پیر باران)Siavash Ghomayshi - مصاحبه با یغما گلرویی(1)

 

صفحه اصلی                                ایمیل                                             ارتباط با ما                                   
 

برای ورود به گالری عکس پیر باران بر روی لینک زیر کلیک کنید:               گالری پیر باران




--------------------------------------------



 

بی مقدمه می ریم سر اصل مطلب.

مجردین یا متاهل هستین؟
من 16 دی ماه سال1382 ازدواج کردم و متاهل هستم.

چند ساله شعر می گین و با چند خواننده لس آنجلسی کار کردین . آیا شما قصد دارین با شهره، لیلا فروهر و محمد اصفهانی کار کنین؟

شعر رو تقریبا از هفده ساله گی شروع کردم و شش سالی هست که در کنار شعر، ترانه هم کار می کنم.

یازده ترانه با سیاوش قمیشی در آلبوم های نقاب و بی سرزمین تر از باد و روزهای بی خاطره کار کردم، یک ترانه با شماعی زاده، یک ترانه با فرامرز آصف، یک ترانه با معین، یک ترانه با امید، دو ترانه با آرین، یک ترانه با شیلا و در آلبوم "آدم و حوا"ی شادمهر دو ترانه به نام های "ستاره" و "با من باش" رو کار کرده ام.

متاسفانه ترانه سرا در روزگار ما انتخاب می شه و انتخاب نمی کنه. به گمانم شما باید سوال آخر رو از همون سه خواننده بپرسین.

آیا درسته که سیاوش قمیشی برای استفاده از ترانه های آلبوم" نقاب" از شما اجازه گرفته؟ نظرتون درباره ترانه های مریم حیدر زاده چیه؟

بله. سیاوش قمیشی یه آدم حرفه ای یه و مشخصه که برای اجرای ترانه ها با من تماس گرفته.
خانم حیدرزاده به اعتقاد من ترانه سرای خوبیه و سبک مخصوص به خودش رو داره. با وجود این که خیلیها (مخصوصا ترانه سراها) چشم دیدن اون رو ندارن من از خیلی از ترانه هاش رو می پسندم. ای کاش این استعداد کمی هم به سمت ترانه های اجتماعی و انتقادی سوق پیدا می کرد و یا به لایه های درونی تر ارتباط های عاشقاتنه می پرداخت اما... بدون وجود این موضوع هم می شود گفت که خانم حیدرزاده از ترانه سرایان خوب دوران ما هستن.

آقای گلرویی چرا شما خودتون نمی خونین مگه صدای خوندن ندارین؟

تا منظورتون از صدا چی باشه... وقتی می بینیم و می شنویم که فلان فوتبالیست و بازیگر و مجری تلویزیون و کفاش و عطار و بقال خواننده شده اند آدم دچار این وسوسه می شه که چرا من نخونم؟ من که از فلانی و فلانی بهتر می خونم؟ ...من فکر می کنم بهتره که هر کسی کار خودش رو انجام بده. شاید یه روزی چند کار رو که خودم خیلی دوسشون دارم و خواننده ها هم دل اجراشون رو ندارن اجرا کنم اما برای هدیه دادن به دوستان و بلکه قرار دادن در اینترنت نه به قصد ارائه ی آلبوم موسیقی و این حرف ها.

آیا شما شعرهاتون رو برای تایید نهایی و یا اظهار نظر به شخص خاصی می دین؟ آیا برای شعرای جوان این کار ضروریه؟

اگه منظورتون کسیه که در این زمینه سررشته داره و به عبارتی من اون رو به عنوان استاد خودم در نظر می گیرم و ترانه هام رو براش می برم تا بخونه و نظر بده ، باید بگم نه. در زندگی استادی نداشته ام و شعر و ترانه رو قابل یادگیری و آمورش نمی دونم. بدون شک مثل هر کس دیگری از آثار خیلی از شاعران و ترانه سرایان تاثیر گرفته ام اما استادی نداشته و ندارم... در ضمن من خودم رو در مقامی نمی بینم که برای شاعران جوان فتوا صادر کنم که چه بکنند و چه نکنند. کسی که شعر مثل خون در رگ هاش جریان داشته باشه حتی اگه مثل رابینسون کروزوئه در جزیره یی دورافتاده تنها بمونه هم می تونه زیباترین شعرها رو بنویسه.

شعر "تصور کن" دید جهانی داره و این در تناقضه با شعرهای مشابه ایرانی که بیشتر جنبه ناسیونالیستی دارن، نظر شما در مورد شعرهای ناسیونالیستی چیه؟

از این مسئله که جغرافیای خودت رو زیباترین و با فرهنگ ترین نقطه جهان بدونی و کشورهای دیگه و فرهنگشون رو داخل آدم ندونی بیزارم. از دیدن کسانی که موقع بیان ملیتشون فقط از زیبایی خرابه های تخت جمشید و شکوه کوه البرز و این قبیل سخن می گن خنده ام می گیره. من شهروند جهانم اما به زبان فارسی سخن می گم و به فضایی که در آن بالیدم دلبستگی دارم. این دلبستگی اگه رنگ تعصب بگیره انسان رو بدل به موجود آدمی خواری مثل هیتلر می کنه. تعصب نسبت به هر چیز به جز آزادی بلای جان جهانه.

"گلو پر میشه از سرمه" در شعر "تصور کن" یعنی چی؟

سرمه پودر سیاهیه که خانم ها برای زیبایی به چشماشون می مالن. شنیدم سرمه رو از خاکستر ابریشم و چند ماده ی دیگه می سازن. در دوران قبل و تا همین دوران قاجار اگر کسی حرفی می زد یا شعر و ترانه یی می خوند که به مذاق شاه یا والی خوش نمی اومد در گلوش سرمه می ریختن. سرمه بلایی بر سر تارهای صوتی اون بخت برگشته می آورد که تا سال ها و بلکه تا آخر عمر قادر به تکلم نبود.

با کدوم خواننده ها در داخل ایران کار کردین؟

امیر کریمی ، رضا یزدانی، ناصر عبداللهی، شادمهرعقیلی، قاسم افشار، سعید شهروز، فرهاد جواهر کلام، شهرام فرشید، هومن بختیاری و...

از همکاریتون با سیاوش بگین و اینکه کار کردن با سیاوش چطور بود . آیا شعر ها رو بخاطر سیاوش عوض می کنین؟ در مورد ریتم آهنگ ها پیشنهاد می دین؟ از کدوم آهنگ سیاوش روی اشعار شما بیشتر راضی هستین؟

این همکاری یکی از بهترین اتفاقات برای من من بوده. سیاوش ترانه رو به درستی می شناسه و یکی از رمزهای اثرگذاری آثارش همین مسئله است. اجراهای سیاوش خیلی به حس من نزدیکه و خودم از قدیم طرفدار صدای اون بودم. گاهی در قسمتی از شعر سیاوش مطرح می کنه که فلان کلمه در آهنگ من خوب نمی شینه یا فلان سطر به یک نواختی کل اثر لطمه می زنه... منم اون بخش رو تغییر می دم چون به نگاه سیاوش اعتماد کامل دارم. در مورد آهنگ ها اظهار نظر نمی کنم چون سیاوش آهنگ ساز تازه کاری نیست که نیاز به خط دادن داشته باشه. همه کارها رو دوست دارم اما" نقاب" و "پرسه" و "تصورکن" از اجراهای مورد علاقه ام هستن.

تا چه اندازه ترانه های شما در ایران سانسور میشه؟ و مجوز چاپ می گیره؟

ترانه هم مثل هر هنر دیگری در ایران دچار ممیزی می شه. من هم ترانه های زیادی دارم که سطرها و یا کل آن ها مجال چاپ و اجرا در ایران رو پیدا نمی کنه. البته مجوز چاپ راحت تر داده می شه تا مجوز اجرا توسط خواننده چون تیراژ کتاب ها سه هزار جلده اما یک نوار موسیقی دست کم در سی هزار نسخه منتشر می شه.

شما به متن ترانه "تصور کن" اعتقاددارین؟ می خوام بدونم یه شاعر یا ترانه ساز چقدر به کاری که انجام میده ایمان داره؟

من به هر چیزی که نوشتم اعتقاد دارم. ممکنه گاهی برای این که خواننده خواسته بوده ترانه هایی با موضوعات سطحی و ساده ی عاشقانه نوشته باشم اما هرگز ترانه یی با موضوعی که به آن اعتقاد نداشته ا م برای خوش آیند این و آن ننوشته ام. کاری که اغلب دوستان همکارم در این جا کرده اند. من هم مثل شما معتقدم که هنرمند باید به آن چه می آفرینه معتقد باشه. کاش تمام ما شبیه ترانه هامون بودیم.

آیا بعد از کتاب "بی سرزمین تر از باد" کتاب ترانه دیگری وارد بازار کرده این؟ توسط چه انتشاراتی؟

بله. مجموعه ترانه ای به نام: "رقص در سلول انفرادی". مجموعه نامه ای به نام: "سلام! خانم رنگین کمان!" و ترجمه یی از اشعار نزار قبانی با نام : "باران یعنی تو برمی گردی!"

بیشتر آثار كدام شاعران گذشته را می پسندین؟

شاملوی بزرگ به اعتقاد من سرآمد شاعران زبان فارسیه.
.

لطفا رمز موفقیت خودتون رو بگین.

من خودم رو موفق نمی دونم و این حرف رو هم از روی فروتنی و خاکی بودن و این اداها نمی زنم. تنها جوابی که می تونم به شما بدم اینه که انسان اگه واقعا بخواد به چیزی برسه می تونه و هیچ نیروی زمینی و آسمانی نمی تونه جلوی اونو بگیره.

اسمتون رو چرا یغما گذاشتن؟

برای همآهنگی با نام خواهرم یلدا.

می‌خواستم بپرسم که چطور با همسرتون آشنا شدین؟

در یک گالری نقاشی ، چون خانمم نقاشه.

توی بعضی از شعرهاتون از زمانها یا خاطره هایی صحبت کردین که به زمانهایی قبلتر از زمان تولد شما برمی گرده... یعنی به نظر می رسه که اون خاطره مال شما نبوده و از دیگران شنیدید ولی به عنوان خاطره خودتون مطرح کردید مثل شعر لاله زار چرا؟... این باعث می شه که احساسی که توی اون شعر هست مصنوعی به نظر برسه...

من در ترانه سرگذشت و خاطرات خودم رو نمی نویسم، اگه می خواستم چنین کاری بکنم به جای ترانه نوشتن یکی از این دفترهای مخصوص خاطره نویسی که قفل و کلید هم داره می خریدم و مشغول می شدم. در ضمن مگر ترانه باید تنها در برگیرنده تجربه های شخصی آدم باشه؟ سوال شما مثل این می مونه که به یک کسی که نقاشی قهوه خانه یی می کنه بگی چرا عکس جنگ رستم و سهراب رو کشیدی؟ مگه تو خودت جنگیدن این دو نفر رو با هم دیدی؟ من ترانه ای دارم که می گه : من از جنوب شهر میام! از بغل دروازه غار... این دلیل نمی شه که من واقعا تو دروازه غار زندگی کرده باشم. متاسفانه ترانه سرایان دوره های قبل نتونستن بخش زیادی از اتفاقات بزنگاه خودشون رو در ترانه هاشون بیارن و این کار به عهده ی من و امسال منه که قطعه های نا تموم این پازل رو پر کنیم. در مورد مصنوعی بودن احساس در این دست ترانه ها هم اولین باره که می شنوم چون ترانه هایی مثل لاله زار یا کافه نادری در همین ژانر هستن و از موفق ترین و پر مخاطب ترین ترانه های من بودن.

با تشکر از « الیشا شمسیان » که این سوالات رو از یغما گلرویی پرسیدند .




ویرایش شده در - ساعت -
لینك ثابت   نویسنده : پیر باران ساعت 10:07 ق.ظ تاریخ : شنبه 23 تیر 1386   نظرات (
 



 

 


 نظرتون در مورد قالب چیه؟
 



 

 

کلمه یا عبارت مورد نظر خود را وارد کنید:

برای با خبر شدن از به روز شدن وبلاگ ایمیل خود را وارد کنید:

 بازدید های امروز:
 بازدید دیروز :
 تمام بازدید ها:
 كل مطالب :
 این صفحه در - ثانیه تولید شده است.


صفحات:  

 Copyright 2007 ©
"siavash-gh-mfr" Weblog All Right Reserved - Design and Edit Template by: Pire Baran